Oralitat i adquisició lingüística a Catalunya

Publicat el 15 de gener 2019
Àlex Romaguera

images

Per fer nostra una llengua nova ens caldrà un esforç dirigit inicialment i principal a entendre els qui la parlen per poder així repetir i fer intents de comunicació, ben conscients dels errors que ens sobrevindran en pronúncia, assignació de mots i maneres de dir pròpies de la llengua que volem adquirir. I fer-ho en qualitat de ciutadans, de veïns o amics, o d’alumnes. La constància a escoltar i correspondre a les interlocucions tot carregant pacientment amb les atzagaiades pròpies de tot novici ens faran ser uns nous parlants cada dia un xic més genuïns. Serà també una llengua ‘nostra’ perquè amb ella podrem expressar tot el que fem amb la pròpia, la primera. És evident que tot aquest procés l’haurem d’acompanyar d’un altre esforç metòdic: aprendre a llegir i a escriure sense incorreccions i amb una sintaxi idònia. I l’apropiació de la nova llengua serà aleshores total, de quatre habilitats.

On i de quina manera podríem practicar l’oralitat? N’hi ha algunes que poden prescindir del contacte directe i presència física dels parlants autòctons: podríem passar hores davant la televisió, veure pel·lícules en versió original, llegir llibres de lectura fàcil mentre escoltem el text gravat digitalment, etc. No és cap mala idea. Hi ha molta gent que ho ha fet així i amb èxit.

A banda de les propostes ‘solitàries’, podríem disposar de tres entorns de pràctica oral per gaudir del suport explícit de bons parlants de la llengua que volem aprendre. La primera, com a ciutadans, amb les persones que ens trobem des que ens llevem fins que tornem a casa: el cobrador de l’autobús, el venedor de diaris, la metgessa, l’industrial que ens vol vendre un producte, el policia que ens informa… La segona, com a veïns o amics, amb les persones que es brinden a tenir moments o estones de conversa amb nosaltres, senzillament empesos per l’empatia, la simpatia, la cordialitat… La tercera, com a alumnes, amb el professor o la professora que ens presenta jocs de rol o activitats ben pensades amb les quals consolidarem tal rutina comunicativa, tal estructura sintàctica… L’oralitat d’acció, la de relació i la d’aprenentatge.

Ara fixem-nos en l’entorn sociolingüístic en què ens trobem quan volem iniciar-nos en una nova llengua. Som en un territori on la llengua principal i per defecte és la que volem aprendre? Cap problema: ens podríem estalviar, grosso modo, les dues oralitats finals i quedar-nos només amb la primera, la de l’acció. Passarem el dia envoltats de la ‘nova’ llengua i empesos a correspondre amb ella als que ens la parlen. En poc més de cinc o sis mesos, si hi posem atenció, tindrem un nivell suficient per considerar que aquella llengua ja és, també, la nostra: podem dir-nos a nosaltres mateixos sense gaire dificultat. Interioritzarem rutines de comunicació i haurem practicat la immensa majoria d’exponents lingüístics que hi apareixen. Segur que haurem tingut força estones de conversa col·loquial on el que sentim, el que coneixem, el que recordem, el que dominem i el que sabem s’hi ha fet present i hem pogut expressar-ho. Què més volem? Home, si volem perfeccionar-nos i ser més competents, és evident que ens serà molt útil assistir a cursos per comprendre o exercitar de manera estructurada allò que hem anat aprenent de forma intuïtiva.

I si vivim en un territori on la llengua que volem aprendre està absent o és minoritària pel que fa a usos socials, laborals o culturals? És evident que ens caldrà practicar les tres modalitats. Com a ciutadans, si aconseguim que ens parlin la llengua que volem aprendre, podrem anar practicant, amb penes i treballs, les rutines de comunicació més habituals. Si tenim la sort de connectar amb veïns o amics disposats a ajudar-nos de manera més o menys contínua o freqüent, podrem avançar moltíssim, gairebé tant com l’aprenent que viu immers en un entorn de plenitud lingüística com l’esmentat abans. Perquè la conversa col·loquial és cert que té rutines i fórmules, però, sobretot, activa una gran varietat de maneres de dir relacionades amb allò de què s’hi parla: del que sentim, del que coneixem, del que recordem, del que sabem fer i del que pensem. Quanta gent ha après una llengua perquè ha estat convivint amb parlants, encara que l’entorn no l’ajudés especialment! És evident que l’oralitat d’aprenentatge en una aula, en aquesta situació, és molt aconsellable per tal de suplir amb jocs de rol el que no s’aconsegueix amb l’acció real: ve a ser com si un jugador de futbol no tingués ocasió de jugar partits de competició, però treballés força en tots els entrenaments: seria, segur, un bon jugador, però sense exercir i perdent fàcilment la motivació.

El primer entorn, màxim facilitador de l’adquisició de la llengua, correspon a situacions com les de l’estranger que va a viure a Espanya, a França, a Anglaterra, al Marroc… S’immergirà en la llengua. No li caldrà cercar espais de conversa perquè ja se’ls trobarà en qualsevol moment: la vida ciutadana forneix de múltiples ocasions a qui té interès a practicar la llengua. Mireu què passa amb tants i tants alumnes d’anglès que han acabat la secundària i només han tingut ocasió d‘accedir a l’oralitat d’aprenentatge: si volen acabar dominant l’idioma, han d’immergir-se en un entorn anglès, un summer school, una estada al Regne Unit, etc.

El segon entorn és propi de llengües minoritzades. En aquests territoris el nou parlant ha de fer esforços molt més persistents per imbuir-se de llengua apresa. Aquí la conversa expressament buscada amb parlants nadius és fonamental, ja que és molt difícil que obtingui a l’aula allò que s’hauria de trobar al carrer, si no són aules molt especials, d’un màxim de sis o set alumnes i on als exercicis i pràctiques metòdiques de llengua s’hi afegeixen interlocucions constants entre ensenyant i aprenents: converses espontànies, informals, col·loquials que donen vida real a la llengua.

En conclusió i atenent-nos a la situació del català a Catalunya: si actualment volem que la llengua catalana creixi en vigor social, hem de trobar maneres perquè les persones que s’hi vulguin acostar trobin, no solament ofertes de proximitat per fer un aprenentatge organitzat i formal, sinó també i sobretot propostes d’activitat conversacional freqüent entre vells i nous parlants: parelles lingüístiques per a qui ja pot comunicar-se bàsicament, grups de conversa adaptats a perfils diversos de competència, clubs de lectura fàcil, inclusió en activitats de participació activa i de densitat oral espontània com ara castellers, grups de teatre, de música, d’esport…

Els 
grups de conversa que promovem des de la CAL, inclosos en el projecte xerrem junts, són una mostra d’aprenentatge no formal a través de l’oralitat de relació esmentada. Els voluntaris dels grups estan equipats amb uns materials adaptats a diferents perfils de competència i amb metodologies centrades en la comunicació interpersonal lliure, respectuosa de la intimitat i engrescadora; no els cal cercar gaires recursos per emplenar unes sessions en què qui més parla són els ‘xerraires’. Expressió, reflexió i impuls de l’ús són les tres accions que hi promouen els guies que animen la conversa. La filosofia bàsica del projecte és la posada en acció de les cinc fonts de comunicació humana: l’exteriorització del que sentim, la descripció del que coneixem, la narració del que recordem, l’explicació del que sabem fer i el comentari del que opinem. Una filosofia fonamentada en estudis sobre textos de no-ficció duts a terme per especialistes[1] i en l’anàlisi universitari de factors que incideixen en la voluntat de parlar una llengua apresa.[2]

Portem onze anys de realització del projecte. Considero que la proposta és tan necessària i sòlida com ho són les parelles lingüístiques, els clubs de lectura i altres iniciatives que van en aquesta direcció (Cercles de conversa, projecte Aprenem, proposta d’alfabetització Oralpha en català, etc.). Voldríem que les administracions se’l fessin seu per tal de presentar-lo al conjunt de la població com una oferta potent d’inclusió i adquisició lingüística, de cohesió social i de creixement de la consciència de pertinença al país. Biblioteques, centres i casals cívics, escoles d’adults, equipaments municipals… Podríem curullar el país d’espais de trobada i comunicació en català. Hi ha població interessada a parlar-lo. Hi ha prou espais públics per ocupar. Hi ha prou gent voluntària i a punt de formar-se i guiar grups. Hi ha metodologia contrastada. Només ens cal voluntat i recursos.

Acabo citant el meu benvolgut amic, Jesús Tuson, que fa poc més d’un any i mig ens va deixar: «Les llengües, en la realitat de debò, s’aprenen per immersió, lligades a les circumstàncies ordinàries de la parla; és a dir, a la conversa. I no hi ha cap altre mètode més eficaç que aquest: llançar-se a un  mar en què, de ben segur, mai ningú no s’ha ofegat.»[3]

Jordi Esteban, director del projecte “xerrem junts”

15 de gener de 2019


[1] Tipotext, una tipologia de textos de no-ficció. Eumo editorial.

[2] Conceptualització de la voluntat de comunicar en una L2: un model situacional de confiança i afiliació en L2. Peter D. Macintyre et alii.

[3] Jesús Tuson a Històries naturals de la paraula

  • judi panen77
  • agen b88 slot
  • situs s77 terpercaya
  • situs judi slot online
  • daftar slot deposit pulsa
  • slot gacor terpercaya
  • judi rtp slot gacor
  • result hk
  • slot online terpercaya
  • daftar slot online
  • b88 terpercaya
  • situs slot deposit pulsa
  • Situs IDN Poker Online
  • Judi Slot Online Gacor
  • Judi Bola Online
  • RTP Live Slot Online
  • slot gacor gampang maxwin
  • agen slot pulsa tanpa potongan
  • Judi Taruhan Kartu Poker Online
  • slot online indonesia
  • Link Alternatif Sbobet Wap
  • Live Slot Gacor Pragmatic
  • Daftar Situs Slot Gacor
  • slot pulsa tanpa potongan
  • slot300 resmi
  • daftar b88
  • Agen Judi Slot Online
  • live slot online
  • RTP Live Slot Pragmatic
  • toto slot
  • link togel resmi singapore
  • toto macau
  • judi slot gacor terpercaya
  • joker123 online
  • akun demo slot online
  • rtp slot terpercaya
  • situs sv388
  • slot77 deposit pulsa
  • slot online deposit pulsa
  • result togel online
  • Sbobet88 Indonesia
  • rtp slot pragmatic play
  • judi slot online gacor
  • info judi slot gacor hari ini
  • Daftar Judi Slot Gacor
  • rtp live hari ini
  • situs joker123
  • judi online bola sbobet
  • slot pulsa tanpa potongan
  • bandar togel resmi
  • link daftar sultan188
  • slot online gacor
  • situs slot gacor
  • login sultan188
  • panengg terpercaya
  • slot gacor
  • slot online terpercaya
  • judi sultan69
  • situs sultan69
  • agen sultan69
  • agen sultan69
  • slot sultan69 terpercaya
  • streaming indoxxi
  • lk21 sub indo
  • slot sultan69 online
  • link alternatif sultan69
  • situs sultan69
  • daftar sultan69
  • link alternatif b88
  • slot online
  • rtp slot online
  • judi online
  • daftar slot gacor
  • slot pulsa 10rb
  • link alternatif joker123
  • daftar sbobet
  • IDN POKER Online Terpercaya
  • judi slot deposit pulsa
  • togel toto online
  • slot deposit pusla
  • Poker Online Terpercaya
  • judi slot online
  • slot300
  • daftar slot300
  • judi slot88
  • togel hk
  • result togel
  • result hk
  • result sgp
  • result sdy
  • angka main hk
  • angka main sgp
  • angka main sdy
  • buku mimpi togel
  • buku mimpi togel 4d
  • toto macau hari ini
  • keluaran togel hongkong
  • keluaran togel sgp
  • keluaran togel malaysia
  • paito hongkong Warna
  • erek-erek 2d abjad
  • situs slot138
  • daftar panen138
  • link alternatif panen138
  • layarkaca21
  • streaming indoxxi
  • nonton film
  • slot300 login
  • judi slot300
  • daftar panengg
  • judi panengg
  • panen77 slot
  • b88 slot
  • situs s77
  • daftar sbobet
  • RTP Live Slot Online
  • situs slot gacor
  • judi slot138
  • slot138
  • link alternatif slot138
  • panen138 login
  • panen138
  • lk21
  • panengg
  • sultan188 slot
  • slot138 agen slot online terpercaya
  • agen slot138
  • judi slot138
  • daftar slot138
  • panen77 slot
  • panen138 resmi
  • daftar sultan69
  • situs sultan69
  • login panen138
  • panen138
  • daftar panen138
  • agen panen138
  • panen138 slot
  • rtp panen138
  • bonanza368
  • situs bonanza368
  • daftar bonanza368
  • bonanza368 slot
  • bonanza368 terpercaya
  • situs mbs168
  • daftar mbs168
  • mbs168
  • agen mbs168
  • mbs168 slot
  • kingzasia slot
  • situs kingzasia
  • agen kingz asia
  • kingz asia terpercaya
  • daftar kingzasia
  • link alternatif slot138
  • panen138 slot
  • daftar panen138
  • judi slot300
  • slot300 terpercaya
  • agen sultan69
  • sultan69
  • situs sultan69
  • agen sultan188
  • link alternatif sultan69
  • daftar sultan188
  • agen sultan188
  • slot138 login
  • daftar slot138
  • judi slot138
  • slot138
  • judi bdslot88
  • nonton indoxxi
  • info freechip terbaru
  • lk21 indonesia
  • login slot138
  • slot138 terpercaya
  • situs slot88
  • idn poker
  • joker123
  • sbobet wap
  • slot pulsa tanpa potongan
  • daftar slot138
  • situs bdslot88
  • slot joker123
  • slot gacoar
  • rtp live slot online
  • daftar slot deposit dana
  • slot online
  • superbet303 resmi
  • superbet303
  • login superbet303
  • agen sbobet resmi
  • daftar agen slot 77
  • slot gacor hari ini
  • bocoran rtp slot live admin jarwo
  • Bandar Togel Online
  • Situs togel toto 4D
  • Situs Toto Togel Hongkong
  • slot deposit dana tanpa potongan
  • situs slot deposit pulsa
  • demo slot pragmatic play
  • Daftar Sv388
  • Info Bocoran RTP Slot Gacor
  • daftar royaltoto
  • slot gacor hari ini
  • slot138
  • 138 slot
  • judi slot online gacor
  • situs togel online
  • judi slot pulsa tanpa potongan
  • situs sv388
  • demo slot pragmatic play
  • live slot online
  • situs superbet303
  • daftar superbet303
  • bandar slot138
  • slot138
  • login hunian303
  • hunian303
  • agen hunian303
  • daftar hunian303
  • situs hunian303
  • panen138
  • rtp slot online
  • slot deposit pulsa
  • slot online
  • situs titanbet303
  • daftar titanbet303
  • titanbet303 slot
  • login titanbet303
  • titanbet303 terpercaya