S’anomena Som.Cal.Ses i una de les finalitats que té és garantir la celebració d’un Correllengua a l’any
Des del 29 de maig de 2024, la CAL compta amb un nou nucli local, el de Sant Esteve Sesrovires (Baix Llobregat), presentat oficialment aquest mes de desembre. Sota el nom Som.Cal.Ses s’hi agrupa un col·lectiu de veïnes i veïns del municipi que tenen la intenció de promoure cada any activitats entorn del català i del patrimoni cultural sesrovirenc, sempre d’una manera autogestionada.
Tal com expliquen els seus impulsors, una de les accions que duran a terme cada any serà garantir l’organització d’un Correllengua al municipi. La resta de mesos, la intenció és organitzar altres activitats, com un taller per aprendre a ballar el Ball de Garlandes, amb la finalitat de mantenir viva la llengua, la cultura i el patrimoni local.
Com bé remarquen els seus membres, per programar totes aquestes activitats es treballarà en xarxa. És a dir, es comptarà amb la col·laboració de les diverses entitats locals i dels centres educatius municipi. En aquest últim cas, per a impulsar l’ús de la llengua “més enllà dels entorns formals acadèmics”:
A llarg termini, altres dels objectius que té el nucli Som.Cal.Ses és iniciar activitats com la programació i la robòtica en un entorn immersiu catalanoparlant. Tot plegat, “per a impulsar la percepció de la llengua catalana com a eina per a la innovació tecnològica”.
Podreu seguir l’actualitat del nucli a través del compte d’Instagram @som.cal.ses: https://www.instagram.com/som.cal.ses/
Què són els nuclis de la CAL?
Els nuclis de la CAL són agrupacions que tenen un paper clau en l’organització del Correllengua en cada municipi o barri. Coneixen molt bé quin ús es fa de la llengua al territori i, per tant, saben quins aspectes remarcar en la campanya de cada any, com també quin tipus d’activitats tindran més èxit entre la ciutadania.
La creació d’un nucli requereix un mínim de tres socis de la CAL, si es tracta de persones físiques, o bé d’una o diverses entitats locals que es vulguin associar amb la CAL. Un cop constituït, la Permanent de Nuclis, que és l’òrgan que aglutina tots els nuclis, aprova la seva creació definitiva.
Constituir-se com a nucli de la CAL té una sèrie d’avantatges. Permet rebre un 70% de l’import de les quotes que paguen els socis d’aquell barri o ciutat per a destinar-ho a projectes propis. A més, no s’ha de pagar fiança per al lloguer de material; hi ha l’opció de rebre assessorament a l’hora de tramitar subvencions i es pot utilitzar el NIF de la CAL per a facturar.