
La iniciativa, que actualment té dos grups en funcionament, segueix la metodologia del projecte Xerrem Junts de la CAL
L’Associació Antic Gremi Revenedors, 1447, compromesa amb la defensa de la cultura i la llengua catalanes, va presentar dijous 12 de desembre el nou projecte de foment de l’ús del català, que té com a base la metodologia del projecte Xerrem Junts de la CAL. Des del mes de setembre, veïns i veïnes del municipi de Salt estan participant en els Grups de Conversa que organitza l’associació setmanalment. La iniciativa té per objectiu fomentar l’aprenentatge del català i la integració de les persones nouvingudes mitjançant la creació d’un espai de comunicació oral en català i gratuït.
En Francesc Sendil, president de l’Associació, va inaugurar l’acte de presentació explicant breument el camí que ha seguit l’entitat per a crear els grups de conversa. “Hem tingut moltes dificultats per engegar aquest projecte, no hem tingut ajuda d’enlloc, més aviat hem tingut entrebancs”, va dir Sendil, referint-se a la manca de suport per part de l’Administració.
El president de l’Associació va demanar col·laboració per a trobar més voluntaris que dinamitzin grups de conversa. “Podríem tenir molts més grups i no els tenim perquè no hi ha voluntaris”, apuntava.
Seguidament, va intervenir en Jordi Esteban, director del programa Xerrem Junts de la CAL, que va explicar de manera més detallada el mètode que es fa servir durant les trobades. “Persones en qualitat de veïns o veïnes, es posen en relació amb persones que tenen voluntat d’acostar-se al català, sigui per descobrir-lo lingüísticament, per practicar-lo o per millorar-lo”, explicava Esteban.
Finalment, dos dels voluntaris que dinamitzen els grups de conversa van explicar la seva experiència. És el cas d’en Lluís Ferres, que va agrair als xerraires – també presents a l’acte – el seu compromís amb la llengua i la cultura catalanes: “Tant de bo us ho puguem retornar agermanant-nos”, va expressar. “Aquí tenim la mala experiència de tants anys tenint gent que no han volgut mai parlar català, tot i que l’entenen, tot i que els seus fills el parlen o tot i que a l’escola se’ls ha ensenyat.”, va sentenciar Farres. “Per nosaltres és un motiu de satisfacció i un estímul molt gran que sigueu aquí”, va afegir.
En Francesc Sendil va cloure l’acte posant l’Aula de Català a la disposició de totes les entitats i associacions del municipi que cerquin un espai on desenvolupar activitats destinades al foment de la llengua catalana.
Els Grups de Conversa
El projecte dels Grups de Conversa en català té per objectiu fomentar l’aprenentatge de la llengua i la integració de les persones nouvingudes mitjançant la creació d’un espai de comunicació oral en català i gratuït. La iniciativa s’adreça a persones de procedència diversa que parteixen d’un desconeixement absolut de l’idioma. Els participants es troben un cop per setmana a l’Aula de Català de l’entitat. Tots els grups (actualment n’hi ha dos) estan guiats per una parella de voluntaris, és per això que, amb l’objectiu de poder oferir aquest servei al màxim de gent possible, l’entitat cerca més voluntaris que es vulguin implicar en el projecte. Les persones voluntàries reben una formació abans de l’inici de les trobades per part de la CAL.
El projecte també compta amb la col·laboració de la Universitat de Girona, amb qui l’entitat ha signat un conveni de col·laboració per trobar voluntaris mitjançant la seva àrea de voluntariat.
Fotografies de Pau Delacalle.