Jaume Bosch presenta el llibre “La nostra policia” als Capvespres Oberts organitzats per la CAL

Publicat el 21 de febrer 2020
.

El passat dimecres 19 de febrer l’exdiputat i escriptor Jaume Bosch i Mestres va presentar el seu darrer llibre, “La nostra policia”, a la Coordinadora d’Associacions per la Llengua (CAL). L’obra, que ressegueix la trajectòria del cos de Mossos d’Esquadra al llarg de la seva història, demostra el profund coneixement i expertesa que l’autor ha acumulat sobre models policials i protocols de seguretat durant de la seva carrera a les institucions polítiques.

El primer Capvespres Oberts de 2020, celebrat el passat dimecres 19 de febrer, va aplegar a persones interessades en el llibre que duu el títol de “La nostra policia”, escrit per l’exdiputat Jaume Bosch i Mestres i amb pròleg d’en Rafael Ribó, el Síndic de Greuges. Com el mateix autor va apuntar, la seva obra vol ser una mirada progressista sobre els models policials i pretén contribuir a repensar la gestió de l’ordre públic a través de la història recent del cos de Mossos d’Esquadra.

En Jaume Bosch va començar la sessió plantejant una pregunta oberta al públic assistent: per què s’està donant aquesta inusitada situació en què la cúpula dels Mossos d’Esquadra està sent jutjada en l’anomenat “Cas Trapero”? Part de la resposta la vam poder conèixer durant la sessió, ja que el llibre desemmascara una sèrie de desavinences metodològiques i ideològiques entre els cossos policials estatals i catalans que darrerament s’han fet paleses en situacions determinades.

Durant la seva intervenció, l’autor barceloní va realitzar un breu recorregut històric des de la fundació del cos de Mossos d’Esquadra, al segle XIX, fins a l’actualitat. En va destacar alguns episodis clau, com per exemple el suport al President Companys en la ruta cap a l’exili a través dels Pirineus el 1939, la dissolució de la institució duta a terme pel General Franco o tot el procés de reinstauració del cos entre el 1994 i el 2008. És precisament a la dècada de 1990 quan es conformà l’enfocament metodològic dels Mossos d’Esquadra, que cercava apropar-se als models policials més capdavanters del nord d’Europa.

Segons en Jaume Bosch, la desconfiança permanent dels altres cossos policials estatals envers la policia catalana han romàs presents, tot i l’exemplar i àmpliament aprovada actuació policial durant els atemptats de Barcelona i Cambrils del 17A . Aquest recel, conjuntament amb l’escàs ús de la violència durant la jornada de l’1O, ha generat l’extraordinari escenari del “Cas Trapero”, que vol penar la independència dels Mossos d’Esquadra amb un clar objectiu de desprestigi i retirada de competències. I és que, segons l’exdiputat d’ICV, en aquell judici s’hi enfronten dos models policials antagònics que es disputen bastant més que el reconeixement de la població civil.

Capvespres Oberts Nostra Policia 1

Capvespres Oberts Nostra Policia 2